Mentālās aritmētikas programma – sistēma smadzeņu darbības attīstīšanai, kuras pamatā ir skaitāmo kauliņu izmantošana.
Jebkurš bērns var uzsākt mentālās aritmētikas programmas apmācību, tiklīdz ir apguvis skaitļus no 0 līdz 9. Parasti tas notiek vecumā no 4-5 gadiem, kad bērni jau var skaitīt priekšmetus un pareizi nosaukt skaitļus no 0 līdz 9. Šajā etapā bērni var veikt lielāka un mazāka daudzuma analīzi, salīdzinot divus ciparus.
Mācības sākas ar skaitļu iepazīšanu uz skaitāmajiem kauliņiem, pēc tam bērni mācās risināt aritmētiskus uzdevumus, tādus kā saskaitīšana, atņemšana, dalīšana un reizināšana, izmantojot skaitāmkauliņus. Dotajā skaitāmo kauliņu izmantošanas etapā mācās attīstot koordināciju ar taustes, redzes un domu sajūtu palīdzību.
Apmācību sākuma stadijā bērns izmanto abas rokas darbībām ar skaitāmajiem kauliņiem, šādā veidā stimulējot abas smadzeņu puslodes. Bērni apgūst visas četras aritmētiskās darbības (saskaitīšana, atņemšana, reizināšana un dalīšana), kā arī kvadrātsaknes un saknes no kuba aprēķināšanu. Šajā etapā, kad vienlaicīgi darbojas abas smadzeņu puslodes, apmācību process un spriestspējas kļūst daudz efektīvākas.
Mācības sākas ar skaitļu iepazīšanu uz skaitāmajiem kauliņiem, pēc tam bērni mācās risināt aritmētiskus uzdevumus, tādus kā saskaitīšana, atņemšana, dalīšana un reizināšana, izmantojot skaitāmkauliņus. Dotajā skaitāmo kauliņu izmantošanas etapā mācās attīstot koordināciju ar taustes, redzes un domu sajūtu palīdzību.
Apmācību sākuma stadijā bērns izmanto abas rokas darbībām ar skaitāmajiem kauliņiem, šādā veidā stimulējot abas smadzeņu puslodes. Bērni apgūst visas četras aritmētiskās darbības (saskaitīšana, atņemšana, reizināšana un dalīšana), kā arī kvadrātsaknes un saknes no kuba aprēķināšanu. Šajā etapā, kad vienlaicīgi darbojas abas smadzeņu puslodes, apmācību process un spriestspējas kļūst daudz efektīvākas.
Nākamajā etapā viņi mācās bez fiziskas skaitāmo kauliņu izmantošanas, tikai iztēlojoties skaitāmkauliņus un to kustības prātā. Rēķinot bērni viec tieši tādas pašas kustības ar pirkstiem, it kā tiktu izmantoti skaitāmie kauliņi. Katra trenniņu stadija pakāpeniski mazina bērna saikni ar skaitāmajiem kauliņiem un stimulē paša bērna iztēli, pateicoties kam viņš varēs veikt aprēķinus galvā, tikai iztēlojoties skaitāmos kauliņus savā priekšā un prātā veikt kustības ar kauliņiem (tā saucamais darbs ar iztēles skaitāmajiem kauliņiem).
Trešais etaps saucas mentālā aritmētika, kad mūsu student ir spējīgi veikt neparastus aprēķinus. Šajā etapā bērni ir spējīgi izpildīt dažādus uzdevumus, darbojoties ar abām smadzeņu puslodēm vienlaicīgi. Piemēram, lasīt dzeju un precīzi, ātri rēķināt prātā.
Mentālās aritmētikas būtība ir tajā, ka mācību procesā tiek stimulētas abu smadzeņu pusložu darbība. Parastā mācību procesā (atceraties kā mūs mācīja skolā) bērns izmanto tikai loģiku – kreiso smadzeņu puslodi.
Mūsu metodikā bērns, strādājot ar skaitāmajiem kauliņiem iztēlē, sāk izmantot labo smadzeņu puslodi, kura atbild par iztēli, intuīciju, radošumu.
Šādā veidā bērns sāk risināt matemātisku uzdevumu, ciparus uztverot kā bildes.
Trešais etaps saucas mentālā aritmētika, kad mūsu student ir spējīgi veikt neparastus aprēķinus. Šajā etapā bērni ir spējīgi izpildīt dažādus uzdevumus, darbojoties ar abām smadzeņu puslodēm vienlaicīgi. Piemēram, lasīt dzeju un precīzi, ātri rēķināt prātā.
Mentālās aritmētikas būtība ir tajā, ka mācību procesā tiek stimulētas abu smadzeņu pusložu darbība. Parastā mācību procesā (atceraties kā mūs mācīja skolā) bērns izmanto tikai loģiku – kreiso smadzeņu puslodi.
Mūsu metodikā bērns, strādājot ar skaitāmajiem kauliņiem iztēlē, sāk izmantot labo smadzeņu puslodi, kura atbild par iztēli, intuīciju, radošumu.
Šādā veidā bērns sāk risināt matemātisku uzdevumu, ciparus uztverot kā bildes.